Zal norm voor CO2-uitstoot zakelijk reizen het fietsen woon-werkverkeer stimuleren?
5 januari 2022
Vanmorgen las ik in het Financieel Dagblad over de nieuwe klimaatmaatregel, waarbij bedrijven met meer dan 100 werknemers moeten bijhouden hoe werknemers op het werk komen. Conclusie is dat dit extra papierwerk tot gevolg heeft, maar leidt dit ook tot een extra stimulans om binnen een straal van 15 kilometer woon-werkverkeer de werknemer op de fiets te krijgen?
Doel van deze nieuwe klimaatmaatregel is om te meten hoeveel CO2-uitstoot werknemers veroorzaken bij reizen voor en naar het werk. Om de 60% minder broeikasgassen in 2030 te halen is iedere bijdrage aan CO2-uitstoot vermindering welkom. Daarnaast is het woon-werkverkeer en het zakelijk reizen voor de baas verantwoordelijk voor bijna de helft van alle mobiliteitsuitstoot in Nederland. In 2019, vóór de toename van thuiswerken door corona, stootte de mobiliteitssector nog 35 miljoen ton CO2 uit. Dit was maar liefst 20% van de totale uitstoot dat jaar.
Het nieuwe kabinet wil met deze nieuwe maatregel de emissies in kaart brengen en normeren om klimaatdoelen te halen. Vanaf 2026 zal er een norm voor CO2-uitstoot opgelegd worden voor zakelijk reizen.
Het bedrijfsleven zal gedwongen worden na te denken over beleid hieromtrent. De kans is groot dat fietsen naar het werk op korte afstanden gestimuleerd zal worden vanuit de werkgever.
Blog
DE E-BIKE GROTE INVLOED OP FIETSBRANCHE
De verkopen van E-bikes stijgen sterk. Niet alleen aan 65-plussers, maar ook aan jongere mensen. Met de E-bike kunnen langere afstanden afgelegd worden en daarom biedt de E-bike mogelijkheden om meer mensen op de fiets te krijgen.
BEHOEFTE AAN KORTSTONDIGE FIETSTELLINGEN
Met de Signum kunnen korte fietstellingen met een hoge nauwkeurigheid eenvoudig en relatief goedkoop uitgevoerd worden. 24/7 telt het systeem het aantal voertuigen op een fietspad met een nauwkeurigheid van meer dan 95%.
VEILIGE FIETSPADEN VRAGEN OM WERKELIJK GEMETEN FIETSDATA!
“We hebben in Nederland ongeveer 6.200 kilometer aan fietspad, waarvan 80% niet berekend is op drukke groepen. Daar ontwikkelt zich langzaam een probleem, niet alleen