Stapt Nederland over op de e-bike?

In 2017 beschikten Nederlanders over ruim 22,8 miljoen fietsen. Dat is een gemiddelde van drie exemplaren in ieder huishouden. Daarmee is Nederland koploper in de wereld. Inmiddels zijn 1,9 miljoen van deze fietsen elektrische fietsen. In 2016 was 29% van alle verkochte nieuwe fietsen een e-bike en in 2017 steeg dit percentage zelfs tot 33%: 957.000 exemplaren. De verwachting is dat dit percentage nog zal toenemen: het imago van de e-bike is snel aan het veranderen. Zag men het enkele jaren geleden nog als een bejaardenfiets, tegenwoordig stappen steeds meer personen jonger dan vijftig jaar over op de e-bike.

 

Een kwart van alle Nederlanders fietst iedere dag. Van de Nederlanders jonger dan vijftig jaar fietst 27% iedere dag en van de 65 plussers 17%. De fiets wordt met name gebruikt om naar werk of school te gaan. Voor onderwijs fietst men steeds vaker en verder, maar ook voor werk en vrijetijd pakken Nederlanders steeds vaker de fiets. Ruim een kwart van alle verplaatsingen en bijna een tiende van alle kilometers die Nederlanders maken is per fiets.

Op dit moment is nog bijna de helft van de e-bike gebruikers 65 plus. Zij gebruiken de e-bike vooral voor vrijetijdsdoelen. In 2017 nam het aantal e-bike fietsers toe in de leeftijd van 12 tot 65 jaar. Parallel daaraan neemt het gebruik van de e-bike voor vervoer naar werk of school in hoog tempo toe. Een groot deel van de toegenomen fietskilometers is toe te rekenen aan de e-bike.

Per keer dat men op de fiets stapt, wordt met de e-bike gemiddeld 5 kilometer afgelegd en met een gewone fiets 3,5 kilometer. Twintig procent fietst verder dan 7,5 kilometer en acht procent verder dan 15 kilometer. De verwachting is dat met de stijgende aanschaf van e-bikes door verschillende leeftijdscategorieën het gemiddelde aantal kilometers zal toenemen. De e-bike kan een enorme stimulans zijn om medewerkers die binnen een straal van 7,5 kilometer van hun werk wonen en met de auto naar hun werk gaan op de fiets te krijgen. De e-bike verlaagt de drempel en stimuleert de maatschappelijke en economische baten van de fiets. De aanschaf van een e-bike zou één van de secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen zijn.

Hoofdkantoor Cycledata NL

Cycle Data B.V.
Randstad 20-25
1314 BB Almere
Nederland

Heeft u vragen? Neem contact met ons op.

Onze website maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website persoonlijker en gebruikersvriendelijker. Lees meer over cookies.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten