Hoge brandstofprijzen laatste zetje tot aanschaf e-bike
25 maart 2022
De brandstofprijzen gingen al flink omhoog, maar sinds de oorlog in Oekraïne uitbrak, zijn ze helemaal door het dak geschoten. De prijzen aan de pomp zijn torenhoog waardoor mensen gaan nadenken over een alternatief voor de auto.
Voor veel mensen is de e-bike het meest logische alternatief voor de auto. Ritjes naar het stadscentrum en voor woon-werkverkeer zijn vaak minder dan twintig kilometer en dus prima te doen met een e-bike. Fietsverkopers horen de laatste dagen dan ook vaak dat de hoge benzineprijs het laatste zetje is om over te gaan tot de aanschaf van een e-bike.
Al jaren probeert de overheid de mensen voor kortere afstanden, zoals woon- werkverkeer tot twintig kilometer, uit de auto op de fiets te krijgen. Al die jaren worden daarvoor redenen gebruikt als milieu aspecten en de gezondheid. De hoge benzineprijzen geven dit nu een extra boost, omdat mensen de kosten van de auto nu dagelijks in hun portemonnee voelen.
De gestegen verkoop van e-bikes komt overigens niet helemaal als een verrassing: de piek van de verkoop van e-bikes valt al jaren in het voorjaar. In de winter blijven automobilisten graag in hun warme auto zitten, maar zodra de krokussen uit de grond komen, is de verleiding om de auto te laten staan het grootst. De piek is dit jaar wel een flink stuk hoger dan verwacht en dat lijkt door de hoge brandstofprijzen te komen.
De vraag is dan ook hoe groot de invloed van de accijnsverlaging van 1 april zal zijn op de piek in de verkoop van e-bikes. Misschien compenseert een mooi voorjaar de accijnsverlaging en koopt iedereen die nu nog twijfelt toch een e-bike om maximaal te genieten van het mooie weer.
Blog
MEER RUIMTE VOOR FIETSERS EN VOETGANGERS IN DRUKKE BINNENSTEDEN.
We leven in rare tijden. De fietsenbranche heeft in 2020 maar liefst 1,1 miljoen nieuwe fietsen verkocht, waarvan 547.000 e-bikes. Dat is een stijging van
FIETSEN EEN POSITIEF EFFECT OP DE LOKALE ECONOMIE
Regelmatig wordt het in één adem genoemd: fietsen biedt een oplossing voor een positief effect op de luchtkwaliteit, de files, de ruimteproblemen in binnensteden, de
BETERE DOORSTROMING FIETSERS KAN HONDERDEN MILJOENEN EURO’S OPLEVEREN
Wij zien de fiets als hét vervoermiddel dat uitstekend past binnen een fysiek en economisch gezonde stad. De werkelijke maatschappelijke kosten en baten van de