Home » Blog » Hoge brandstofprijzen laatste zetje tot aanschaf e-bike

Hoge brandstofprijzen laatste zetje tot aanschaf e-bike

25 maart 2022

 

De brandstofprijzen gingen al flink omhoog, maar sinds de oorlog in Oekraïne uitbrak, zijn ze helemaal door het dak geschoten. De prijzen aan de pomp zijn torenhoog waardoor mensen gaan nadenken over een alternatief voor de auto.

Voor veel mensen is de e-bike het meest logische alternatief voor de auto. Ritjes naar het stadscentrum en voor woon-werkverkeer zijn vaak minder dan twintig kilometer en dus prima te doen met een e-bike. Fietsverkopers horen de laatste dagen dan ook vaak dat de hoge benzineprijs het laatste zetje is om over te gaan tot de aanschaf van een e-bike.

Al jaren probeert de overheid de mensen voor kortere afstanden, zoals woon- werkverkeer tot twintig kilometer, uit de auto op de fiets te krijgen. Al die jaren worden daarvoor redenen gebruikt als milieu aspecten en de gezondheid. De hoge benzineprijzen geven dit nu een extra boost, omdat mensen de kosten van de auto nu dagelijks in hun portemonnee voelen.

De gestegen verkoop van e-bikes komt overigens niet helemaal als een verrassing: de piek van de verkoop van e-bikes valt al jaren in het voorjaar. In de winter blijven automobilisten graag in hun warme auto zitten, maar zodra de krokussen uit de grond komen, is de verleiding om de auto te laten staan het grootst. De piek is dit jaar wel een flink stuk hoger dan verwacht en dat lijkt door de hoge brandstofprijzen te komen.

De vraag is dan ook hoe groot de invloed van de accijnsverlaging van 1 april zal zijn op de piek in de verkoop van e-bikes. Misschien compenseert een mooi voorjaar de accijnsverlaging en koopt iedereen die nu nog twijfelt toch een e-bike om maximaal te genieten van het mooie weer.

 

 

benzineprijzen
ebike
Meer informatie?

Blog

Fiets wint het van de auto

Fiets wint het van de auto

Door het verbeteren van de fietsroutes, blijken steeds meer mensen voor korte afstanden voor de fiets te kiezen. Rijkswaterstaat heeft de effecten van de nieuw aangelegde fietsroutes onderzocht en ….

Nog teveel verkeersdoden onder fietsers

Nog teveel verkeersdoden onder fietsers

In de afgelopen twintig jaar is het aantal verkeersdoden onder fietsers veel minder hard gedaald dan het aantal doden onder automobilisten. Het aantal doden onder automobilisten daalde met zestig procent, het aantal overleden fietsers met slechts elf procent.