Home » Blog » Hoe veilig zijn de fietspaden na Covid-19?

Hoe veilig zijn de fietspaden na Covid-19?

5 mei 2021

We leven in rare tijden. De fietsenbranche heeft in 2020 maar liefst 1,1 miljoen nieuwe fietsen verkocht, waarvan 547.000 e-bikes. Dat is een stijging van 30% ten opzichte van 2019. Ook zijn er veel pedelecs verkocht. Toch zijn de fietspaden in de binnensteden opvallend rustig vergeleken met de jaren vóór Covid-19. Bij mooi weer zijn de fietspaden buiten de steden juist veel drukker. Natuurlijk, dat komt omdat veel mensen thuis werken, nog lang niet alle scholen en universiteiten weer volledig open zijn en de binnensteden nog grotendeels gesloten zijn. Het lijkt alsof de problemen rond de drukste fietskruispunten opgelost zijn, maar het tegendeel is waar.

Hoe gaat dat zo direct, wanneer Covid-19 ons eindelijk verlaten heeft en alles weer open is? Gaat iedereen weer fulltime naar kantoor of blijven veel mensen thuis werken? Neemt men toch weer de auto? Blijven er veel lessen online gegeven worden? Ideaal zou zijn als de mensen al die mooie nieuwe fietsen zouden blijven gebruiken en de auto zouden laten staan. Dat kan ook, met e-bikes en pedelecs kunnen mensen makkelijk grotere afstanden overbruggen en voor woon-werkverkeer vaker de fiets nemen. Maar na de snelle kilometers tussen hun woonplaats en de stad waar zij werken of studeren, komen ze allemaal in de binnensteden terecht. Dat betekent dat fietspaden waar het voor Covid-19 al druk was, zoals het kruispunt bij het Centraal Station van Utrecht, het drukste fietskruispunt ter wereld, nog veel drukker worden. Alleen hoe druk wordt het? En wat gebeurt er wanneer al die snelle e-bikes en pedelecs bij binnenkomst in de binnenstad tussen de gewone fietsen, kinderfietsen en bakfietsen terecht komen? Daar kunnen flink gevaarlijke situaties ontstaan. Toch willen lokale overheden graag dat men ook na Covid-19 de fiets blijft nemen en de auto laat staan. De oplossing is: nú werken aan de fietspaden.

Het is belangrijk om juist nu het rustig is, plannen te maken en de te verwachten files op fietspaden nu op te lossen. Daarvoor heeft men betrouwbare data nodig. De NDW, het Nationaal Dataportaal Wegverkeer, zit te springen om gegevens over fietspaden, maar wil wel betrouwbare real-time data. Over veel fietspaden ontbreken de gegevens over aantallen fietsers, met welke snelheden die fietsen rijden en op welke tijdstippen. Juist die nauwkeurigheid is nodig omdat uit de snelheden de verhouding tussen gewone fietsen en snelle fietsen en andere voertuigen op het fietspad af te lezen is.

Wanneer die gegevens bekend zijn – en de Signum van Cycledata levert die gegevens – kunnen steden verantwoord bepalen welke fietspaden en fietskruispunten zij gaan aanpassen voor de verwachte drukte na Covid-19.

Meer informatie?

Blog

MEER MEDEWERKERS OP DE FIETS

MEER MEDEWERKERS OP DE FIETS

De overheid wil het fietsen stimuleren, vooral om de bereikbaarheid te verbeteren en vanwege de klimaatvoordelen. Individuele medewerkers begrijpen dat, maar vinden vooral de persoonlijke voordelen zoals gezondheid, minder kosten en een betrouwbare reistijd belangrijker. Overheid en medewerkers hebben hetzelfde doel, maar hun argumenten verschillen in details. Een kwestie van betere communicatie of is er meer nodig?

OVERHEIDSINITIATIEF TOUR DE FORCE

OVERHEIDSINITIATIEF TOUR DE FORCE

De fiets heeft in de komende jaren prioriteit binnen het mobiliteitsbeleid in Nederland. Met het overheidsinitiatief Tour de Force bekijken overheden, belangenorganisaties en bedrijven wat de belangrijkste uitdagingen zijn om het fietsen aantrekkelijker te maken en hoe hier slimme oplossingen voor gevonden kunnen worden.