Home » Blog »Fietsen stimuleren leuk maken

Fietsen stimuleren leuk maken

1 juli 2022

Wanneer je googled op ‘fietsen stimuleren’, dan poppen de meest uiteenlopen argumenten op waarom we meer zouden moeten fietsen. De positieve effecten worden opgesomd: fietsen is gezond, fietsen geeft een betere mentale gezondheid, fietsen zorgt voor minder overgewicht, fietsen verbetert de slaapkwaliteit, fietsen vermindert hart- en vaatziekten en aandoeningen aan de luchtwegen, fietsen is de beste oplossing voor gebrek aan ruimte, fietsen levert een betere bereikbaarheid, fietsen heeft een positief effect op de luchtkwaliteit en leefbaarheid.

Wie verder googled vindt economische voordelen van de fiets: de jaarlijkse kosten van de fiets zijn 25% van de kosten voor de auto, de fiets neemt minder ruimte in, de fiets genereert meer bezoeken aan winkels en stadscentra en de baten zijn hoger zijn dan de kosten. Nederland is fietsland nummer 1.

Hoewel al deze argumenten algemeen bekend zijn, zal het inruilen van de auto voor de fiets voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer met alleen deze argumenten niet bij iedereen lukken. Momenteel experimenteert een enkele gemeente met gerichte acties die fietsende inwoners zichtbaar laten bijdragen aan het verbeteren van de eigen omgeving. Een succesvol voorbeeld is de actie: “meer fietsen = meer bomen”, die tijdens de mobiliteitsweek in Utrecht werd georganiseerd. Voor elke honderd getelde fietsers plant de gemeente een boom op een grondgebied in de buurt. Iedere fietser kon bij het passeren op een digitaal telbord zien de hoeveelste fietsers hij of zij was. Inwoners vonden dit een geweldige actie, want er werd betrokkenheid ervaren. Iedere fietser wist dat hij of zij bijgedragen had aan het planten van bomen in de omgeving.

https://www.mobiliteitsplatform.nl/nieuws/meer-fietsen-meer-bomen-tijdens-mobiliteitsweek-utrecht

 

 

 

 

fietsen vakantie
cycledata
Meer informatie?

Blog

FIETSSNELWEGEN; WAT LEVERT HET OP

FIETSSNELWEGEN; WAT LEVERT HET OP

Nu steeds meer mensen een e-bike aanschaffen, zal de fietssnelweg op relatief korte termijn op grote schaal toegepast worden. De verwachting is dat de fietssnelweg